Identitetsdannelse

I forhold til at vi har fokus på overgangen fra barn til voksen, med en kronisk sygdom, har vi ikke kunne se bort fra identitetens rolle, da den er meget i spil i denne overgang.
Det er netop i overgangen fra barn til voksen, at den unge finder sig selv og finder ud af hvem vedkommende er – og dette kan være vanskeligt, når man har en sygdom som type-1-diabetes.
[18]
Er man så hende med diabetes? Er man ham, som ikke må spise kage? Er man en af dem, som skal stikke sig med nåle hver eneste dag? Den unge kan få svært ved, at definere sig selv og der er fare for, at det bliver sygdommen, der definerer hvem man er, i stedet for at man definerer sig selv, som en person med en sygdom.
Det handler derfor også om at acceptere sin sygdom, hvilket kræver at man har viden om den til at kunne håndtere den – og det er her sygeplejersken får en vigtig rolle, hvilket vi kommer nærmere ind på senere.
Når man skal skabe sin identitet, er det oftest i samspil med andre.
Helt fra spædbarnsalderen bliver identiteten skabt via spejling af/med/i forældre. Denne spejling fører nemlig til tilknytning, og det er her grundlaget for vores evne til, at danne relationer skabes. I disse relationer udvikles identiteten igennem jeg’et, som også grundlæggende dannes i spædbarnsalderen[19].

Når barnet lærer tilknytning, lærer det også adskillelse, da begge dele er en naturlig del af alle menneskers liv. Netop denne adskillelse er værd at kigge på, når vi snakker om overgangen fra barn til voksen med en sygdom; her type-1-diabetes, der tilmed er kronisk.

John Bowlby lavede i 1940 en undersøgelse omkring småbørn, der blev adskilt fra forældre ved indlæggelse, og resultaterne har banet vejen for måden man indlægger børn i dag - nemlig med sine forældre, da Bowlby erfarede at dette skabte den bedste pleje[20].
Når den unge fylder 18, overgår man fra børneambulatoriet til voksenambulatoriet. Her er behandlingen en anden og der gives et andet ansvar og en anden forventning, som den unge selv skal håndtere.
I Bowlbys undersøgelse udviste børnene angst og vrede i fase 1, og ud fra de unge vi har været i kontakt med, har det også været manges reaktion, da de overgik til voksenambulatoriet[21].
Med den viden kan vi, som sygeplejersker, sætte ind. Angsten og vreden kan netop skyldes den pludselige adskillelse fra forældrene, og ifølge artikler vi har beskæftiget os med [22], følger nogle af de unge i fase 2, ift. Bowlbys undersøgelse, hvor de bliver apatiske og ikke går op i at regulere deres diabetes. På sigt kan dette få konsekvenser for deres liv, men også for samfundet, i form af sendiabetiske komplikationer.
Som sygeplejerske kan man tage hånd om dette ved, at være opmærksom på hvad den enkelte unge har brug for, i denne overgang. Mange oplever at være ladt alene og synes ikke, at der er tid til en grundig behandling, da de mange forskellige læger har travlt og ikke kender dem. Derfor udebliver mange fra konsultationerne[22].
Når den unge udebliver, bliver det svært for sygeplejersken, at råde og vejlede. Vi  mener, at det netop er råd og vejledning, som kan afhjælpe mange af de faktorer, der gør det svært at være ung med type-1-diabetes.

Vi har set på disse faktorer ved at have snakket med en række unge med type-1-diabetes, og har forhørt os ad med en række spørgsmål. Vi kommer her ind på de ting, som flest benævnte som et problem, da vi desværre ikke har tiden til at gennemgå det hele.